Bankärenden

Idag försökte jag och John skaffa bankkonton, men dessvärre lyckades vi inget vidare. För några dagar sedan var vi inne på ett bankkontor vid Liverpool One, och de hänvisade oss till sitt kontor vid University of Liverpool eftersom vi inte är från Storbritannien. De sa också till oss att ta med våra pass, samt mitt AS12 Confirmation Letter, när vi gick till det andra kontoret. Enligt dem är det allt som behövs för att öppna ett vanligt + ett studentkonto, men så är tydligen inte fallet. För att öppna ett studentkonto behöver jag ett personligt formal letter från skolan, och för att öppna konto över huvud taget behöver man få ett bank statement skickat från sin svenska bank till sin brittiska adress. (Annars tror de inte på att vi faktiskt bor här...) Snacka om att krångla till saker och ting!

Förutom bank statements godtar de BT landlines (vilket vi inte har) eller utility bills (vilket vi inte får eftersom el, gas och vatten ingår i hyran). En BT landline verkar kosta minst £75 pund att skaffa/installlera om man inte redan har en, så att kvinnan på banken ber en fattig student att skaffa en tycker jag är lustigt...

Så, vi kan inte skaffa bankkonton innan vi har fått svenska bank statements skickade till oss, och vi kan inte skaffa internet förrän vi har brittiska bankkonton. Tur att vi skaffat Lebara SIM-kort till mobilerna så vi kan ringa hem till Sverige för 4p (ca 50 öre) per minut, annars hade man känt sig ännu mer isolerad när man sitter hemma i Kenny och glor om kvällarna hehe ;)



Liverpool Metropolitan Cathedral


Jag framför en utav väldigt många universitetsbyggnader


Mitt emot Lidl ligger en... *trumvirvel*... kyrkogård! Samband? I think so.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hahaha....det var lite elakt sagt!

2009-09-07 @ 19:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0