Ännu mer banktjafs

Idag kom mitt bank statement med posten, så jag tog det, mitt pass, mitt confirmation letter, och brevet från skolan till banken, och gick ner till banken för fjärde gången. Men tror ni jag lyckades öppna något studentkonto? Nope. Tydligen behöver man ha bott i Storbrittannien i minst tre år för att kunna öppna ett sånt, och det ha jag ju inte gjort. Kunde inte någon jag pratat med de andra tre gångerna jag varit där informerat mig om det!? Jag sa klart och tydligt att jag var ny i Storbritannien och att jag ville öppna ett studentkonto. Visst kan du det, fixa bara fram dessa papper så ordnar vi det, sa de då. Gaaah! Jag blir galen!

Istället erbjöd de mig ett konto för internationella studenter som kostar närmare £7 i månaden, och det tyckte jag inte det var värt, så jag öppnade ett vanligt konto istället (ett sånt som John öppnade igår). John fick sina kontouppgifter med sig direkt, men jag behöver tydligen vänta i 4-5 dagar på dem, och i 7-10 dagar på Visa-kortet. Helt otroligt att en verksamhet med så inkompetent personal kan gå runt över huvud taget!

Resten av dagen spenderade vi på universitetsområdet. jag sprang runt från byggnad till byggnad, skaffade ett studentbusskort, ett international student identity card, och fick hjälp med min academic registration. Tydligen är det först till kvarn som gäller när man ska välja sina valbara kurser, och det hade jag också uppskattat att bli informerad om tidigare. Oh well, jag har gjort allt jag kunnat för att det ska ordna sig. Nu är det bara betalningen kvar, sen är jag fullt registrerad vid universitetet. Dessvärre kan jag inte sätta upp en betalningsplan innan jag har ett brittiskt bankkonto, så det ärendet får vänta några dagar till.

Som tack för att John agerat stöttepelare (hjälpt mig hitta bland alla byggnader och väntat på mig i evigheter) bjöd jag honom på middag för en liten stund sen:

 

Nu ska vi alldeles strax till någon mataffär, och sen bär det av hemåt. Imorgon är en ny och förhoppningsvis mindre stressig dag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0